Black Friday’in Psikolojisi ve Satın Alma Eğilimleri

Black Friday, bu iki kelimeyi duyunca ülkemizde son 3-4 senedir herkesin aklına her şeyin ucuza alınabileceği geliyor. Peki bu gerçek mi?

Öncelikle Black Friday’in aslında ne olduğunu açıklayayım. Black Friday, 1932 yılından beri ABD’de Şükran gününden sonraki ilk Cuma tüm fiziki mağazalarda uygulanan indirim günüdür. Tüm mağazalar erken saatte açılır ve geç saatlerde kapanırlar. Bu Black Friday günü de ABD’de noel alışveriş sezonunun açılışı olarak kabul edilir.

Fakat ülkemizde son 1-2 yıldır Black Friday olarak lanse edilemiyor çünkü bazı kesimlerce “Cuma” günü kara gün olarak lanse edilemez gibi bazı tepkilere yol açtı.

Bizim ülkemizde de Black Friday gününü; Efsane Cuma, Black Sale, Efsane Günler vb. isimlerle anılıyor aslında herkes kendine göre bir isim seçti öyle devam ediyor.

Orijinali sadece 1 gün olan Black Friday, ülkemizde satıcıların doyumsuzluğundan dolayı E-ticarette 3-5 gün kutlanıyor. Kimisi Cuma gününden önceki Pazartesi-Perşembe günü indirimlerini yapıyor, kimisi Cuma-Çarşamba günleri arasında yapıyor indirimleri aslında büyük e-ticaret firmaları günleri paylaşmışlar gibi görünüyor.

Şimdi gelelim bu Black Friday Türkiye’de gerçek anlamına göre kullanılıyor mu? Hemen cevap vereyim Hayır 🙂

Black Friday günü için tüm markalar yaklaşık 1 ay öncesinden pazarlama çalışmalarına başlar. Gerçi bizim ülkemizde markalardan çok e-ticaret firmaları reklam – pazarlama çalışmalarına önem veriyor. Bu sene ki reklamlara baktığımız zaman her yerde Trendyol.com u görüyorsunuzdur. Reklam panoları, metrolar, sinemalar, video önü reklamlar vb. her yerdeler hatta ve hatta sokakta insanları giydirip ayaklı reklam bile yapıyorlar şu günlerde. Yani Trendyol.com’dan kaçmanıza imkan yok 🙂

Black Friday günü için işini doğru yapan firmaların hedefleri o aydaki cironun yarısını sadece tek bir güne sığdırabilmektir. Ve hedefler bu kadar büyükken de heyecan ve stres had safhadadır.

Black Friday indirimleri
Black Friday Çılgınlığı

 

Black Friday günü alışveriş yapmak için bir çok kişi önceden satın almak istediği ürünleri belirler, fiyat araştırması yapar ve kampanyaları takip etmeye başlar ve alışverişini Black Friday günü yapmak için erteler. Çünkü düşünür ki  yada umut eder 499 TL ye o çok beğendiği kulaklık Black Friday günü 99 TL olacak 🙂 Tabi ki olmaz. Olsa olsa %10-15 civarı bir indirime girer ve alıcının muhtemelen bu ürünü min. 429 TL civarı bir rakama satın alması sağlanır. Ve bazı işgüzar satıcılar ise Black Friday’e bir kaç gün kala zaten 499 TL olan bir ürünü 599 TL yada 699 TL civarı fiyatlara çekip indirimlerin olacağı gün de indirimli hali ile bile normal fiyatının üzerinde satmaya çalıştığı olmuştur.

Geçtiğimiz yıllarda N11.com sitesinde uygulanan 11.11 indirimlerinde satıcılar tüm fiyatları arttırmıştı ve gerçektende kampanyaya büyük bir darbe vurmuşlardı çünkü insanlar bunu fark etmişlerdi ve sosyal medya da büyük bir yaygara kopunca kampanyanın cirosu sanıyorum beklenenin bayağı altında gerçekleşmiştir. Fakat bu sene N11.com geçtiğimiz yıllardan ders almış olacak ki kampanyadan yaklaşık 20 gün önce fiyat yükseltmeyi kilitledi ve hiç bir satıcı fiyatlarını yükseltemedi.

Satın alma eğilimlerinde en büyük etken ise insanları en fazla yanıltan yöntemdir. Ürün fiyatını arttırmak. Yukarı da da bahsettiğim gibi örneğin kablosuz bir kulaklık için fiyat bölümüne sadece 499 TL yazarsanız çok pahalı gelebilir. Fakat 899 TL – 499 TL şeklinde yazarsanız bu müşterileri daha fazla etkilemektedir. Hatta aynı ürün için 1299 TL – 599 TL şeklinde 100 TL daha fazla yapsanız bile emin olun sadece 499 TL yazan şeklinden daha fazla satacaktır. Bunun sebebi basit; Biz indirim seviyoruz, bize o indirimi göster demektir.:)

Alıcıları alışveriş yapmaya iten en büyük psikolojik etkenlerde birisi de kampanya boyunca uygulanan pazarlama stratejileri. Örneğin “Stoklarla sınırlı, tükenmeden satın alın” “kampanyanın son günü” “sadece bugüne özel fiyatlar” gibi müşterileri en fazla satın almaya yönelten söylemlerdir.

Black Friday günü yada haftası firmaların her mecrada en fazla reklam harcaması yaptığı aydır. Bu sebeple aklınızda hiç olmayan bir ürünü bile size satın aldırabilirler.

Black Friday dönemi sakın ama sakın satın almak istediğiniz ürünün fiyatının 3-4 yerde araştırmadan almayın yoksa gerçekten üzülebilirisiniz.

 

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir